W przyszłym roku oferta połączeń na styku województw mazowieckiego i podlaskiego zostanie rozszerzona. Lukę po likwidowanych połączeniach Polregio z nawiązką wypełnią Koleje Mazowieckie. Samorządy porozumiały się w zakresie dalszej współpracy.
W październiku informowaliśmy
o planach zmniejszenia liczby połączeń na międzywojewódzkim odcinku linii 31 między Siedlcami a Czeremchą. Podlaski urząd marszałkowski zadecydował o ograniczeniu terminów kursowania jednej pary pociągów, które będą wyjeżdżać w trasę tylko w dni wolne. Choć nowy rozkład jazdy Polregio rzeczywiście będzie uboższy, sytuacja podróżnych ostatecznie ulegnie poprawie.
Polregio do końca grudnia, KM od stycznia
29 października odbyło się kolejne spotkanie regionalnych organizatorów transportu, które pozwoliło wypracować nowe rozwiązanie. – Samorząd województwa podlaskiego z uwagi na problemy taborowe podtrzymał swoją decyzję związaną z zawieszeniem od stycznia przyszłego roku kursowania w dni robocze pociągu relacji Czeremcha – Siedlce (przyjazd do Siedlec o godz. 12:24) oraz relacji Siedlce – Czeremcha (odjazd z Siedlec o godz. 14:19) – relacjonuje Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Oznacza to, że między 14 grudnia, gdy wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy, a 1 stycznia 2026 r. oferta Polregio nie ulegnie jeszcze zmniejszeniu.
Później pasażerów przejmą zaś Koleje Mazowieckie. – Na podstawie analiz technicznych związanych z dostępnością taboru spalinowego oraz możliwością jego tankowania w Siedlcach na terenie Zakładu Linii Kolejowych podjęliśmy decyzję o uruchomieniu od 2 stycznia 2026 r. w dni robocze dwóch par nowych pociągów – zapowiada bowiem nasza rozmówczyni. Odjazdy z Siedlec zaplanowano ok. godz. 9:50 i 14:19, a z Czeremchy – ok. 11:25 i 15:50.
Kursy sfinansuje województwo mazowieckie
– Ta decyzja powoduje, że podróżni będą mieli zapewniony dojazd do Siedlec przed godz. 13:00 i powrót po godz. 14:00 tak, jak ma to miejsce w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów – podsumowuje przedstawicielka UMWM. Dodatkowo wypełniona zostanie pięciogodzinna przerwa pomiędzy kolejnymi kursami w kierunku Czeremchy w godzinach przedpołudniowych. Funkcjonowanie wszystkich opisywanych kursów będzie finansowane w całości przez samorząd regionu mazowieckiego.
Przypomnijmy, że województwo podlaskie argumentowało, że w dotychczasowym układzie to na jego barkach leżało finansowanie większej liczby kursów na międzyregionalnej trasie. UMWM rozważał natomiast nie tylko uzupełnienie rozkładu jazdy pociągów KM, ale też uruchomienie kursów autobusowych. Ostatecznie jednak zdecydowano się na wariant zwiększenia zamówienia dla Kolei Mazowieckich.